بیمه زندگی خاورمیانه

میانبری برای رشد ضریب نفوذ بیمه

خلاصه خبر
بیمه زندگی به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن درحالی از محبوب‌ترین بیمه‌ها در سطح جهان به شمار می‌آید که در کشور ما این بیمه‌نامه مغفول مانده و از جایگاه مناسبی در بین خانوارهای ایرانی برخوردار نیست. گواه این مدعا هم میانگین پایین ضریب نفوذ بیمه عمر در ایران نسبت به میانگین جهانی است که فاصله زیادی را نشان می‌دهد. کارشناسان در به وجود آمدن این شرایط، دلایل متفاوتی را عنوان می‌کنند.
ضریب نفوذ بیمه

از فرهنگ‌سازی پایین بیمه گرفته تا عدم اطلاع‌رسانی مناسب از خدمات این نوع بیمه‌ها و... که سبب شده تا سهم بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه کشور پایین باشد. در بررسی عوامل اثرگذار بر کاهش تقاضای بیمه‌های زندگی در ایران، تورم بالا و پایین بودن قدرت خرید مردم نیز از فاکتورهای مهمی‌ است که سد راه رشد بیمه‌های زندگی در کشور شده است و فروش این محصول مهم بیمه‌ای را در صنعت بیمه به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل کرده است.

 با اهداف صنعت بیمه فاصله داریم

مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص وضعیت فعلی بیمه‌های عمر در کشور گفت: تردیدی نیست که عرضه گسترده بیمه‌های زندگی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارتقا و بهبود سطح رفاه اجتماعی وهمچنین عاملی اثر‌گذار بر افزایش ضریب نفوذ بیمه،  درکشور ما با موانع زیادی روبه‌رو است که این موضوع باعث شده تا این نوع بیمه‌نامه‌ها‌ به کالایی لوکس تبدیل شوند و در بین خانواده‌های ایرانی خریدار چندانی نداشته باشند.

مهدی نوروزی ادامه داد: اگرچه با توجه به سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، تلاش صنعت بیمه در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه سبب شده تا در نیمه نخست امسال، طبق برنامه پیش برویم و اهداف ۶ ماهه را محقق کنیم، اما باید قبول کرد که همچنان با اهداف بلند مدت صنعت بیمه فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به تکالیف در نظر گرفته شده برای صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه که افزایش ضریب نفوذ بیمه به ۷درصد یکی از آن موارد است، دستیابی به این هدف را با توجه به مشکلات موجود، کمی‌دور از انتظار دانست و گفت: اهالی صنعت بیمه، براین باورند که دراین مسیر، مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند در افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند، رشد و توسعه بیمه‌های زندگی در کشور است که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی این مهم کار سختی باشد.

نوروزی با تاکید براینکه تحقق این اهداف نیاز به برنامه‌ریزی و تحولات زیادی در بخش‌های مختلف صنعت بیمه دارد خاطرنشان کرد: برخی شرایط سبب شده تا برخلاف سایر کشورها که چیزی در حدود ۵۰‌درصد پرتفوی بازار بیمه آنها، به بیمه‌های عمر و زندگی اختصاص دارد، در کشورما این رقم حدود ۱۵‌درصد باشد. در بحث بیمه‌های عمر و زندگی درحالی با اختلاف معناداری با دنیا در حال حرکت هستیم که فرهنگ‌سازی نامناسب، اطلاع‌رسانی ناکافی، کم توجهی به ارائه محصولات متناسب با نیاز جامعه؛ در کنار پایین‌بودن قدرت خرید مردم و تورم بالا، به عنوان عوامل مهم و کلیدی در پایین بودن ضریب نفوذ بیمه‌های عمر درکشور مطرح است.

 ارتباط مستقیم بیمه‌های زندگی با وضعیت اقتصاد

وی معتقد است: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که بیمه‌های زندگی رشد کند، اما قطعا دستیابی به این مهم نیازمند این است که عوامل بازدارنده رفع شود و وضعیت اقتصادی کشور که ارتباط مستقیمی ‌با بحث رشد بیمه‌های زندگی در کشور دارد بهبود یابد.

به گفته نوروزی، درحال حاضر کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا بیمه‌های زندگی در اولویت خرید افراد نباشد و فروش بیمه‌های زندگی برای شرکت‌های بیمه و نمایندگان و شبکه فروش کار ساده‌ای نباشد. ضمن اینکه دراین میان بحث فرهنگ‌سازی  خود مزید بر علت شده و سبب شده مردم خیلی رغبت به خرید بیمه‌های عمر نداشته باشند.

مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه با توجه به اهمیت بسیار زیاد فرهنگ‌سازی در بحث بیمه‌های زندگی در کشور گفت: درحال حاضر برخی کشورها با وجود اینکه از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، اما ضریب نفوذ بیمه‌های عمر در آنها اعداد بالایی دارد که بخشی از آن به بحث فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: اگردرجامعه ایرانی، فرهنگ‌سازی به شکل مناسبی انجام گیرد و مزیت‌ بیمه‌های عمر به شکل مکرر اطلاع‌رسانی شود، قطعا افراد بیشتری نسبت به خرید بیمه‌های عمر اقدام خواهند کرد که این موضوع  می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند.

 توجه به نوآوری و محصولات جدید بیمه ای

مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در ادامه به موضوع مهم نوآوری در محصولات و روش‌های جدید ارائه خدمات بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: قطعا اگر ما بتوانیم محصولات متنوع‌تری که متناسب با نیاز افراد جامعه در سطوح مختلف باشد ارائه دهیم، این موضوع در تسریع رشد بیمه‌های عمر و زندگی در کشور موثر خواهد بود. ضمن اینکه در مسیر حرکت صنعت بیمه به سمت تحول دیجیتال، ما می‌توانیم این موضوع را در بحث بیمه‌های عمر وارد و با تغییر رویکردها و اصلاحات ساختاری، محصولات جدیدی متناسب با نیاز جامعه ارائه دهیم.

نوروزی بر این باور است در مسیر پیش رو نیاز است شرکت‌های جدید بیمه که به شکل تخصصی وارد حوزه بیمه‌های عمر و زندگی می‌شوند، نیاز جامعه را شناسایی و محصولات جدید بیمه‌ای متناسب با نیاز جامعه را وارد بازار کنند و این کمک می‌کند که کیک بیمه‌ای بزرگ شود.

مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه گفت:‌به‌رغم اینکه این باور را دارم که بیمه فروختنی نیست، با توجه به تحولات دیجیتال که دیر یا زود محقق می‌شود، به نظر می‌رسد دراین رابطه باید تفکیک قائل شویم تا  بخشی از محصولات بیمه زندگی که دارای پیچیدگی خاصی نیست با کمک استارت‌آپ‌ها به فروش برسد و آن‌ دسته از محصولات بیمه‌ای که دارای پیچیدگی است مثل بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یا بیمه‌های مستمری از طریق نمایندگان که مشاوران این حوزه نیز به شمار می‌روند به فروش برسد. چون ما هنوز در این راستا نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی داریم و چون برخی رشته‌های بیمه‌ای متناسب با هر فرد طراحی می‌شود، از این رو ما هنوز نیاز به فروش چهره به چهره داریم.

 ایده‌های جدید وارد بازار شود

وی در ادامه به نقش مهم بیمه مرکزی در رشد و توسعه بیمه‌های زندگی اشاره کرد و گفت: بیمه مرکزی در حوزه صنعت بیمه، به ویژه حوزه بیمه‌های زندگی، نقش حامی ‌و توسعه‌دهنده را داشته و همواره علاقه‌‌مند بوده تا با کمک ابزارهای در اختیار، این حوزه  را تقویت کند و حتی در بازه‌های زمانی مختلف، پیش از اینکه قوانین رگولاتوری و بخشنامه‌ای را تولید و ابلاغ کند، فضا را برای شرکت‌های بیمه باز گذاشته تا ایده‌هایشان را مطرح کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه برای توسعه بیمه‌های عمر در کشور نیاز است، نقش حمایت‌گر بیمه مرکزی افزایش یابد تا ایده‌ها و محصولات جدیدتری وارد بازار شود افزود: همه صاحبنظران صنعت بیمه براین باورند که بیمه‌های زندگی می‌توانند مسیر افزایش ضریب نفوذ بیمه را در کشور تسهیل کنند و دراین مسیر نیاز است تا ضمن رفع مشکلات پیش رو، تعداد شرکت‌های تخصصی بیمه‌های زندگی افزایش باید تا با توجه ویژه به حوزه بیمه‌های عمر، ایده‌های جدیدتری نیز وارد این بازار شود.

لینک مطلب : https://melico.ir/life-insurance/اخبار-بیمه-عمر-و-زندگی-خاورمیانه/میانبری-برای-رشد-ضریب-نفوذ-بیمه کپی