بیمه زندگی خاورمیانه

سودآوری صنعت بیمه در مسیر صعودی

خلاصه خبر
هر چند شیوع بیماری کرونا اقتصاد کشور و شرکت‌های بیمه را تحت تاثیر قرار داد و بر صورتهای مالی شرکت‌های بیمه تاثیرات زیادی گذاشت اما بنا به گفته مهدی نوروزی، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه، در سال پیش‌رو، صنعت بیمه با رشد و افزایش پرتفو روبرو خواهد شد و شرکت‌های بیمه نیز سودآوری مناسبی را از محل عملیات بیمه‌گری تجربه خواهند کرد. او در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس، درباره برنامه‌های این شرکت از جمله حضور در بورس توضیح داد و همچنین به چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بیمه، برنامه‌ها و اقدامات شرکت بیمه زندگی خاورمیانه اشاره کرد و خبر از ارائه خدمات نوین و کیفی به بیمه‌گذاران در سال 1400 داد.
سودآوری صنعت بیمه

ارزیابی شما از وضعیت این روزهای بازار سهام چیست؟

سال گذشته تحولات و اتفاقات زیادی در بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه افتاد. به‌‌گونه‌ای که در یک مقطع زمانی بورس با رشد چشمگیری روبرو شد و برخی شرکت‌ها  با استفاده از این فرصت، توانستند سودهای خوبی را شناسایی کنند اما در مقابل برخی‌ دیگر با زیان‌هایی روبرو شدند. با این وجود اما پیش‌بینی می‌شود بازار در سال پیش رو رشد منطقی را تجربه کند.

 علت این خوش‌بینی از نگاه شما چیست؟

گزارش شش ماهه شرکت‌ها و سازمان‌ها از تولیدات و سودآوری‌شان که در هفته‌های آتی در سامانه کدال بارگزاری خواهد شد، با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود. البته منطقی است که این رشد برمبنای عملکرد شرکت‌ها رخ دهد. این درحالی است که هر زمان که سهام‌ها به صورت فله‌ای یا گروهی رشد می‌کنند، بازار نیز از رشد مناسبی برخوردارنخواهد بود بنابراین به نظر می‌رسد به مرور بازار سرمایه عمق خوبی پیدا کند و سهام شرکت‌ها براساس عملکردشان در بازار رشد کند.

 چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بیمه در سال جاری و آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال گذشته بحث کرونا اقتصاد کشور و شرکت‌های بیمه را تحت تاثیر قرار داد. در سال جاری نیز تاثیرات آن می‌تواند در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه نمود بیشتری داشته باشد. معمولا شرکت‌های بیمه‌ای با اختلاف زمانی در بحث‌ خسارت‌ها در حوزه‌های مختلف وارد عمل می‌شوند.بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به واکسیناسیون خوبی که در سطح کشور در حال انجام است و ظرف یکی دو ماه آینده بیش از 70 درصد جمعیت کشور واکسینه می‌شوند بحث کرونا هم تا حدود زیادی مدیریت خواهد شد. دراین صورت پیش‌بینی می‌شود ، صنعت بیمه هم  با افزایش پرتفوی روبرو شود و هم شرکت‌های بیمه سودآوری مناسبی را از محل عملیات بیمه‌گری تجربه کنند.

 فکر می‌کنید، پرتفوی صنعت بیمه در سال پیش رو چقدر افزایش یابد؟

پیش‌بینی می‌شود پرتفوی صنعت بیمه نسبت به سال گذشته 20 تا 30 درصد افزایش یابد.هدف‌گذاری انجام شده بالای 100 هزار میلیارد تومان است وتلاش ما این است که این رقم محقق شود.البته روند حرکت صنعت بیمه در جلساتی با حضور رئیس کل و مدیران عامل شرکت‌های بیمه مشخص شده است و سعی داریم به اهداف مورد نظر دراین باره دست پیدا کنیم.

 برنامه‌ای برای ورود بورس ندارید؟

در حال حاضر در بازار اول فرابورس هستیم و علی رغم اینکه در صنعت بیمه شرکت نوپایی بودیم،

اما حجم پرتفوی شرکت رو به افزایش است و قصد داریم به مرور سهم شرکت از بازار را در حوزه بیمه‌های زندگی و مستمری جذب  و خود را برای ورود به بورس آماده کنیم.

  فکر می‌کنید  امسال وارد بورس می‌شوید؟

بستگی به فرایندها و تصمیمات سازمان بورس دارد. طبیعتاً مسیر رشد شرکت را تداوم خواهیم بخشید اما اینکه امسال یا سال آینده در بورس پذیرش شویم، نیازمند فرایندها و اتفاقات پیش رو است.

 درباره جزئیات طراحی بیمه کرونا بگوئید و اینکه این نوع بیمه چقدر برای شرکت شما سودآور بوده است؟

اولین شرکتی بودیم که بیمه کرونا را از طریق استارت‌آپ‌ها ارائه کردیم. در ابتدای شروع کرونا در اواخر سال 98 مصوبه‌ای از هیات مدیره دریافت کردیم، مبنی براینکه پوشش کرونا را بدون افزایش حق بیمه، محصولات شرکت را تا سقف 20 میلیون تومان برای بیمه گذاران قبلی و جدید ارائه دهیم. به نظر می‌رسد با طراحی این بیمه شرکت بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را در این مسیر انجام داده و توانسته است رضایتمندی خوبی را دربین بیمه‌گذاران ایجاد کند. این پوشش بیمه‌ای را برای تمام بیمه‌نامه‌های قبلی و جدید بدون اخذ هزینه ارائه کردیم و خدمات و سرویس‌های لازم را در اختیار بیمه‌گذاران قرار دادیم.

 با توجه به گزارش‌های منتشره ماهانه و سه ماهه، فکر می‌کنید شرکت قادر به تحقق فروش 400 میلیارد تومان بیمه‌نامه تا پایان سال جاری باشد؟

شرکت سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان بیمه نامه به فروش رساند و امسال نیز افزایش300 درصدی را برای فروش پیش‌بینی کرده‌ایم. در شش ماهه امسال بیش از 150 میلیارد تومان بیمه‌نامه به فروش رفت و نسبت به تقسیم بندی انجام شده حتی از بودجه پیش بینی شده نیز جلوتر هستیم و امیدواریم تاپایان سال  بیشتر از 400 میلیارد تومان فروش بیمه‌نامه داشته باشیم.

 نظرتان درباره صندوق‌ دارا یکم چیست و آیا این صندوق مستعد رشد خواهد بود؟

صندوق‌هایی مثل دارا یکم وپالایش یکم با توجه به انتظاری که در جامعه ایجاد شد باید رشد بهتری را تجربه می‌کرد اما تمامی سهم‌ها و صندوق‌ها متاثر ازکلیت  بازار است. با توجه به روند مثبت و رو به بالای بازار و با توجه به اینکه دارا یکم متشکل از چند سهم بانکی و بیمه‌ای است به نظر می‌رسد روند مثبتی را طی کند. علاوه براین؛ باتوجه به گزارشات مثبتی که مجموعه شرکت‌ها خواهند داشت، پیش‌بینی می‌شود دارا یکم نیز حرکت مثبت را طی کند.

 برای جذب نمایندگان توانا با پرتفوی بالا هم چه برنامه‌ای مد نظر دارید؟

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در شرکت بیمه زندگی خاورمیانه رخ داده است، بحث آموزش و جذب نماینده در سراسر کشور است. با تدابیرانجام شده در استان‌ها دفاتر هماهنگی و آموزش نمایندگان را راه‌اندازی کردیم و دفاتر را در اختیار سازمان‌های فروش قرار دادیم . از طرفی هم بسترهای لازم را برای آموزش مجازی نمایندگان فراهم کردیم. همچنین براساس تقویم آموزشی ماهانه شرکت، تمام نمایندگان در دفاتر فروش در سراسر کشور از طریق وبینار به سیستم آموزشی متصل می‌شوند و به آنها آموزش‌های لازم داده می‌شود. با این اقدامات سعی داریم نمایندگان حرفه‌ای را وارد بازار بیمه‌ای کنیم  تا وجه تمایز این شرکت با شرکت‌های دیگر به عنوان شرکت تخصصی بیمه نامه‌های زندگی کاملا مشهود شود. البته ناگفته نماند که رشد تصاعدی شرکت بیانگر این است که نمایندگان دراین مسیر با رشد خوبی روبرو بودند و با آموزش‌های ارائه شده این رشد تداوم خواهد داشت.

  برای سرمایه‌گذاری‌های جدید با تغییر پرتفوی سرمایه‌گذاری خود چه برنامه‌ای دارید؟

سرمایه‌گذاری شرکت و تمام منابعی که در حوزه‌های مشخص وارد شرکت می‌شود، براساس آئین‌نامه 97 ابلاغی بیمه مرکزی است. به عنوان مثال؛  بخشی از منابع در سپرده، بخشی در بورس، بخش دیگر در ملک، برخی دیگر در مشارکت‌های مختلف قابلیت سرمایه‌گذاری دارد. قائدتا تلاش ما این است که با افزایش پرتفوی بخش سرمایه‌گذاری شرکت را تقویت کنیم. در حال حاضر در بخش بورس بخشی از منابع در اختیار چند کارگزار توانمند است که براساس رنکینگی که واحد سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد کارگزاران ما انتخاب شده‌اند و کار سبدگردانی را انجام می‌دهند. با این وجود قصد داریم، با افزایش منابع در حوزه‌های مختلف حضور پررنگی را ایفا کنیم.

 شرکت در سال 99 با رشد سود قابل توجه 335 درصدی همراه شد. برای سال جاری با توجه به گزارش نه چندان خوب سه ماهه، چه چشم‌اندازی را متصور هستید؟

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد دربخش فروش با رشد قابل توجهی در سال جاری روبرو شویم. به گونه‌ای که نسبت به سال گذشته در فروش بیمه نامه و تولید پرتفوی رشدهای بیشتری را ثبت کنیم. در بخش سرمایه‌گذاری، سودآوری شرکت تابعی از سرمایه‌گذاری کلی در کشور است. حال با توجه به اینکه سال گذشته سال متفاوتی در حوزه سرمایه‌گذاری بود، قائدتاً چنین رشدی برای سال 1400 متصور نخواهد بود اما به نظر می‌رسد سود سرمایه گذاری در سال 1400 با شیب کندتری نسبت به سال 99 روبرو شود. همچنین تلاش داریم از طریق واحدهای تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری کار را پیش ببریم. علاوه براین، شرکت قصد دارد برای حمایت بیشتر از بیمه‌گذاران و سهامداران ، برنامه‌هایش را در نهایت شفافیت و سلامت پیش ببرد ضمن ‌اینکه واحد سرمایه گذاری و سبدگردان‌های شرکت گین خوبی را در حوزه بورس خواهند داشت و در سایر حوزه‌ها نیز این دقت نظر وجود دارد و تلاش داریم سودآوری مناسبی برای سال 1400 داشته باشیم.

 در 5 ماهه نخست سال مالی 1.115.824 میلیون ریال حق بیمه صادر کردید و مبلغ 231.839 میلیون ریال خسارت پرداخت کردید که نسبت خوبی است. به اعتقاد شما گزارش شش ماهه شرکت با رشد سود نسبت به مدت مشابه محقق خواهد شد؟

براساس گزارش شش ماهه شرکت که در کدال بارگزاری شده است، فروش از 150میلیارد تومان عبور کرده است و  نسبت خسارت هم در همین میزان بوده است. بنابراین نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد . ضمن ‌اینکه به نظر می‌رسد رشد شرکت با ترند مشخص اتفاق بیفتد و تا پایان سال اهداف بودجه در حوزه فروش و سودآوری محقق شود.

 در کنار موارد مطرح شده، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه چه اقدامات دیگری را در اولویت قرار داده است؟

در طول دو تا سه سال گذشته بیمه خاورمیانه که به عنوان اولین شرکت تخصصی وارد عرصه صنعت بیمه شد و با اقدامات و برنامه‌هایی که در اولویت کاری خود قرار داد، محصولات شرکت تا حدود زیادی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

محصول مستمری یا بازنشستگی تکمیلی ما به نوعی محصول نو در کشور بود و با توجه به رویکردهای محصول تا حدود زیادی با استقبال مردم و نمایندگان فروش مواجه شد و یک مسیر تصاعدی را در فروش تجربه کردیم . با توجه به اینکه معتقدیم بحث مستمری یا بازنشستگی تکمیلی یکی از نیازهای جدی همه مردم است و این محصول متناسب با شرایط مالی و سنی  تک تک افراد جامعه طراحی شده است، تلاش کردیم با ابزارهای فناورانه و زیرساخت‌های آی تی مناسب در شرکت خدمت رسانی خوب و به لحظه‌ را برای مردم داشته باشیم. حتی درحوزه مباحثی مثل واریز به اندخته و برداشت از اندوخته و در گام‌های بعدی الحاقیه‌ها و خسارت‌ها ورود کرده‌ایم تا مردم در هر نقطه از کشور که بیمه‌نامه‌های ما را تهیه می‌کنند وارد پورتال‌شان شوند و به وضعیت روز بیمه نامه خود دسترسی داشته باشند و براساس آن برنامه‌ریزی کنند. در حوزه پوشش‌های بیمه‌ای نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است و با وجوه تمایزی که شرکت بیمه زندگی خاورمیانه انجام داده قصد داریم در سال 1400 نقطه عطفی را در شرکت ایجاد و خدمات خوبی را به بیمه گذاران ارائه دهیم. 

لینک مطلب : https://melico.ir/life-insurance/اخبار-بیمه-عمر-و-زندگی-خاورمیانه/سودآوری-صنعت-بیمه--در-مسیر-صعودی کپی